Beställning av hemtjänstinsatser enl. SoL för tillfälliga besökare i Hjo Kommun

LÄS MER

Information till brukare

Denna E-tjänst används av biståndshandläggaren i din hemkommun för beställning av hemtjänstinsatser enligt socialtjänstlagen (SoL) för tillfälliga besökare i Hjo kommun. Om du tillfälligt ska vistas i Hjo kommun och behöver insatser enligt SoL under din vistelse behöver du därför ta kontakt med biståndshandläggare i din hemkommun.

Det är din hemkommun som ansvarar för de insatser du behöver under en tillfällig vistelse. Därför är det viktigt att du vänder dig till biståndshandläggaren i din hemkommun i god tid inför din vistelse. Beställningen av insatser ska ha inkommit till Hjo kommun senast 3 veckor innan insatserna ska starta.

Du ska inte använda e-tjänsten för någon som har skyddade personuppgifter. Ta då istället kontakt med en biståndshandläggare via telefon så får du hjälp med ditt ärende.

Information till biståndshandläggare

Tänk på att gällande beslut i hemkommunen kanske inte är direkt applicerbara på förhållandena i bostaden i Hjo kommun. Toalettbesök kan ta längre tid om utrymmet är trångt. Finns det tvättmaskin i bostaden? Osv. Det kan även finnas anledning att fråga efter hur den sociala situationen ser ut under vistelsen. Är serviceinsatserna på rätt nivå utifrån den?

För frågor kring eventuella hjälpmedel kontaktas i första hand arbetsterapeut i hemkommunen. Finns förskrivna inkontinenshjälpmedel ska dessa tas med från hemkommunen.

Hjo kommun önskar ha beställningen tillhandla senast tre veckor innan verkställighetsdatum.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa