Beställning av hemtjänstinsatser enl. SoL för tillfälliga besökare i Hjo Kommun
Information till brukare
Denna E-tjänst används av biståndshandläggaren i din hemkommun för beställning av hemtjänstinsatser enligt socialtjänstlagen (SoL) för tillfälliga besökare i Hjo kommun. Om du tillfälligt ska vistas i Hjo kommun och behöver insatser enligt SoL under din vistelse behöver du därför ta kontakt med biståndshandläggare i din hemkommun.
Det är din hemkommun som ansvarar för de insatser du behöver under en tillfällig vistelse. Därför är det viktigt att du vänder dig till biståndshandläggaren i din hemkommun i god tid inför din vistelse. Beställningen av insatser ska ha inkommit till Hjo kommun senast 3 veckor innan insatserna ska starta.
Du ska inte använda e-tjänsten för någon som har skyddade personuppgifter. Ta då istället kontakt med en biståndshandläggare via telefon så får du hjälp med ditt ärende.
Information till biståndshandläggare
Tänk på att gällande beslut i hemkommunen kanske inte är direkt applicerbara på förhållandena i bostaden i Hjo kommun. Toalettbesök kan ta längre tid om utrymmet är trångt. Finns det tvättmaskin i bostaden? Osv. Det kan även finnas anledning att fråga efter hur den sociala situationen ser ut under vistelsen. Är serviceinsatserna på rätt nivå utifrån den?
För frågor kring eventuella hjälpmedel kontaktas i första hand arbetsterapeut i hemkommunen. Finns förskrivna inkontinenshjälpmedel ska dessa tas med från hemkommunen.
Hjo kommun önskar ha beställningen tillhandla senast tre veckor innan verkställighetsdatum.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kundnummer
- Hälsouppgifter
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Under handläggning och så länge beviljad insats pågår
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Eva Ulfenborg
eva.ulfenborg@hjo.se
Kontaktcenter
kontaktcenter@hjo.se
050335000
www.hjo.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Kontaktuppgifter
- Fakturering
- Övriga uppgifter
- Förhandsgranska
- Skicka in