Försäljningstillstånd tobak - ansökan/anmälan

LÄS MER

Här kan du ansöka om tillstånd för försäljning av tobaksvaror.

Du måste ansöka om tillstånd för att sälja tobaksvaror enligt lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088). Vill du bedriva till exempel både detaljhandel och partihandel får du skicka in två separata tillståndsansökningar.

Den som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror ska visa att han eller hon med hänsyn till sina ekonomiska och personliga förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i den juridiska personen utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare med betydande inflytande, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare.

När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör anmälan. Fullmakt kan krävas i vissa fall och skall bifogas till ansökan. Du kan spara uppgifterna när du vill och fortsätta senare. Handläggarna kan bara se dina handlingar och påbörja när du har skickat in ansökan.

Ansökningsavgift skall betalas i samband med ansökan. Kommunen tar också ut en årlig tillsynsavgift.

Avgiften betalas in till Lidköpings kommun på bankgiro 863-5260. Märk inbetalningen med ”Tobak”.

Följande behövs för e-tjänsten

  • Organisationsnummer
  • Du måste ha fyllt 18 år
  • E-legitimation